dastar dastar .

dastar

كمك به وزن گيري نوزاد در 6 ماه اول تولد

اطلاعاتي درباره وزن گيري نوزاد در 6 ماه اول تولد

كمك پيوسته به نوزاد براي وزن گيري در سال اول زندگي او مي تواند كمي سخت به نظر برسد. در اين مقاله مي توانيد همه اطلاعات لازم را درباره وزن گيري نوزاد به دست بياوريد و اطمينان حاصل كنيد كه نوزاد در هر ماه به ميزان لازم غذا مي خورد و وزن كافي كسب مي كند، علاوه بر اين ياد مي گيريد كه چگونه اين كار را با حفظ سلامت و رضايت انجام دهيد. در بخش اول اين مطلب به 6 ماه اول تولد نوزاد خواهيم پرداخت و در بخش پاياني وزن گيري در 6 ماهگي زندگي نوزاد را بررسي خواهيم كرد.

وزن گيري نوزاد

1 ماهگي
نوزاد از زمان تولد تا 6 ماهگي تقريبا 2.54 سانتي متر در ماه رشد مي كند و 141 تا 198 گرم در هر هفته به وزن او اضافه مي شود. اگر تغذيه نوزاد مناسب باشد، او به تدريج و پيوسته وزن خواهد گرفت.
تغذيه مناسب:شير مادر يا شيرخشك. زمان هر وعده شيردهي دقيق نيست و تعيين مقدار شيري كه نوزادان بايد در هر وعده شيردهي بنوشند، تقريبا غير ممكن است. نوزادان در اين سن بايد 8 تا 12 بار در روز و اي هر دو تا سه ساعت يك بار تغذيه شوند.

2 ماهگي
نوزاد بايد در هر هفته به تدريج و پيوسته وزن بگيرد. اگر نگران هستيد، بهتر است با دقت بيشتري مقدار شير مادري كه نوزاد در هر وعده شيردهي مي نوشد را با دوشيدن آن زير نظر بگيريد. در بعضي موارد، ممكن است نوزادان نتوانند عمل مكيدن را به خوبي انجام دهند و يا شايد شما به ميزان لازم به او شير نمي دهيد. اگر با وجود تغيير در روش شيردهي باز هم مشكل ادامه پيدا كرد، بهتر است با يك ماما يا پزشك مشورت كنيد تا راهكارهايي براي تغذيه بهتر نوزاد به شما ارائه دهند.
تغذيه مناسب:شير مادر يا شيرخشك. براي تغذيه نوزاد با غذاي تك غله يا غذاي كمكي تا 4 ماهگي صبر كنيد. دادن اين غذاها قبل از 4 ماهگي مي تواند منجر به مشكلات هضم در كودكان شود.

 

وزن گيري نوزاد

راهنماي وزن گيري نوزادان

 

3 ماهگي
در اين مرحله، وزن گيري نوزاد از وضعيت 170 گرم در هفته به كمي كمتر از 113 گرم در هفته كاهش پيدا مي كند كه به اين معني است كه نوزاد به طوروضعيت به اين معني است كه در حدود 2 پاوند در اين ماه و ماه هاي بعدي به وزن او اضافه خواهد شد. اين روند تا 7 ماهگي ادامه خواهد داشت.
تغذيه مناسب:شير مادر يا شيرخشك. اين ماه آخرين ماهي است كه نوزاد تنها از شير مادر يا شيرخشك به عنوان منبع اوليه غذايي استفاده مي كند چون از حدود 4 تا 6 ماهگي مي توانيد غذاي كمكي را شروع كنيد.

4 ماهگي
در حدود 4 ماهگي نوزاد نشانه هايي مبني بر آمادگي خود براي خوردن غذاي كمكي را نشان مي دهد. بعضي از اين نشانه ها عبارتند از:مي تواند سرش را بلند كند، مي تواند با كمك شما بنشيند و به غذاي شما علاقه نشان مي دهد. انتقال از غذاي مايع به غذاي جامد مرحله اي بسيار حساس است، بنابراين اگر نوزاد براي شروع غذاي جامد آمادگي كافي ندارد، او را مجبور به خوردن نكنيد. ترشح بزاق نوزاد در اين مرحله به معني بي ميلي او به غلات نيست و اين حالت در 4 تا 7 ماهگي به اوج خود مي رسد.
تغذيه مناسب:شيرمادر يا شيرخشك به علاوه ميوه جات و بعد سبزيجات. نوزاداني كه از طعم ميوه لذت مي برند، معمولا به سبزيجات هم علاقه نشان مي دهند. علاوه بر اين غذاي كمكي مخصوص نوزادان را شروع كنيد كه شامل غذاهاي تك غله اي است و آماده باشيد تا از غذاهاي جديدتر و ضخيم تر در زمان دندان درآوردن كودك كه معمولا در حدود 6 ماهگي شروع مي شود، استفاده كنيد. در ابتدا، دو دندان جلويي بالا و پايين كودك رشد مي كنند.

5 ماهگي
بين 5 تا 6 ماهگي، وزن نوزاد بايد دو برابر شده باشد. 6 ماهگي زماني است كه بايد نوزاد را براي كنترل وضعيت سلامتي نزد پزشك ببريد و از او درباره وزن كودك سوال كنيد تا در صورت وجود مشكل به وزن گيري او كمك كنيد.
تغذيه مناسب:شير مادر يا شيرخشك به اضافه ميوه و سبزيجات (در صورتي كه كودك با اشتها غلات مخصوص كودكان را مي خورد، به او ميوه و سبزيجات بدهيد). نوزاداني كه ميوه دوست دارند معمولا از خوردن سبزيجات هم لذت مي برند، البته مطمئنا اگر يك تكه موز به كودك بدهيد امكان دارد سرش را براي خوردن هويج برنگرداند!

 

وزن گيري نوزاد

راهنماي وزن گيري نوزادان

 

6 ماهگي
در 6 ماهگي، نوزاد شروع به رشدي در حدود 1.27 سانتي متر در ماه و وزن گيري 85 تا 141 گرم در هفته مي كند.
تغذيه مناسب:سبزيجات، ميوه و بعد گوشت پوره شده. اسهال و يا التهاب پوست نشانه هاي حساسيت به غذا هستند. (حتما اين نكته را مدنظر داشته باشيد براي تشويق كودك به چشيدن غذاها بايد بيشتر از 7 بار آن را ببيند. بهتر است شير مادر يا شيرخشك را هم ادامه دهيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۶:۳۰ توسط:dastar موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :